Co to jest Split payment?

Co to jest Split payment?

Czy wiesz, na czym polega split payment – mechanizm podzielonej płatności? Kogo dotyczy split payment i jakie obowiązki nakłada na przedsiębiorców? Zastanawiasz się, czy musisz mieć odrębny rachunek VAT? I najważniejsze – nie masz pewności, czy split payment jest obowiązkowy? Na te wszystkie pytania odpowiadamy poniżej. Sprawdź, o co chodzi z mechanizmem podzielonej płatności.

  1. Split payment – co to jest?
  2. Kogo dotyczy split payment?
  3. Czy split payment jest obowiązkowy?
  4. Dobrowolny split payment – kiedy jest możliwy?
  5. Kto nie może zastosować mechanizmu split payment?
  6. Czy muszę mieć bankowy rachunek VAT?
  7. Biała lista podatników VAT
  8. Czy mogę swobodnie dysponować środkami zgromadzonymi na rachunku VAT?
    1. Czy środki z konta VAT można przenieść na zwykły rachunek podatnika?
  9. Faktura split payment – jak ją wygenerować?

Split payment – co to jest?

Split payment – inaczej mechanizm podzielonej płatności (MPP) - to sposób zapłaty faktury. Płatność split payment polega na tym, że należność za wystawioną fakturę kupujący płaci specjalnym przelewem. Należność dzielona jest na dwie części. Kwota netto przelewana jest na rachunek rozliczeniowy kontrahenta, a kwota VAT – na jego konto VAT.

Kogo dotyczy split payment?

Mechanizm płatności podzielonej dotyczy płatności w relacjach B2B, a więc między firmami. MPP mogą stosować podatnicy VAT, którzy opłacają faktury przelewem.

Czy split payment jest obowiązkowy?

Nie zawsze. Mechanizmem split payment musisz posłużyć się, jeśli jednocześnie spełnione zostaną następujące warunki:

  • wartość brutto faktury, którą masz opłacić, przekracza 15 tys. zł lub jej równowartość wyrażoną w obcej walucie
  • na fakturze znajduje się pozycja z listy towarów i usług wrażliwych
  • sprzedawca i nabywca są podatnikami VAT

Wykaz towarów i usług wrażliwych znajdziesz w Ustawie o VAT – załącznik nr 15.

Jeśli, mimo obowiązku, nie będziesz stosował mechanizmu split payment, narazisz się na dotkliwe sankcje podatkowe i karno-skarbowe.

Dobrowolny split payment – kiedy jest możliwy?

Dobrowolnie możesz dokonać płatności z użyciem mechanizmu split payment, jeśli:

  • jesteś przedsiębiorcą
  • jesteś podatnikiem VAT
  • zawierasz transakcję B2B
  • rozliczasz się przelewem bankowym.

Możesz spotkać się z sytuacją, kiedy Twój kontrahent w umowie zastrzeże, że nie zgadza się na mechanizm MPP. Wówczas powinieneś rozliczyć się z nim tradycyjnym przelewem.

Kto nie może zastosować mechanizmu split payment?

Mechanizmu podzielonej płatności nie mogą stosować:

  • konsumenci
  • przedsiębiorcy, którzy otrzymują faktury bez VAT
  • przedsiębiorcy wybierający płatność gotówką lub kartą płatniczą.

Czy muszę mieć bankowy rachunek VAT?

Tak. Jeśli jesteś podatnikiem VAT, musisz mieć specjalny rachunek bankowy VAT. Dobra wiadomość jest taka, że to konto VAT bank lub SKOK zapewne już dla Ciebie utworzył w ramach prowadzonego przez Ciebie rachunku firmowego. Jeśli posiadasz kilka rachunków firmowych, konto VAT zostanie utworzone do każdego Twojego rachunku. Tego dodatkowego rachunku nie musisz umieszczać na fakturach. Do rozdzielnia płatności dochodzi w systemie bankowym – płatnik korzystający z MPP wykonuje jeden przelew.

Biała lista podatników VAT

Zanim dokonasz transakcji w ramach MPP, zweryfikuj, czy Twój kontrahent widnieje na Białej liście podatników VAT. Obecność podatnika na białej liście to poświadczenie, że jest on czynnym podatnikiem VAT. Więcej na temat Białej listy podatników VAT przeczytasz w innym naszym wpisie.

Czy mogę swobodnie dysponować środkami zgromadzonymi na rachunku VAT?

Nie. Mimo że środki zgormadzone na koncie VAT należą do Ciebie, nie możesz nimi swobodnie dysponować. Pieniądze zgromadzone na rachunku VAT możesz wykorzystać na pokrycie Twoich zobowiązań wobec urzędu skarbowego, zapłaty kontrahentowi kwoty VAT (płatność split payment), opłacenie akcyzy, ZUS-u i cła.

Czy środki z konta VAT można przenieść na zwykły rachunek podatnika?

Tak, ale nie można zrobić tego samodzielnie. Należy złożyć odpowiedni wniosek na naczelnika urzędu skarbowego i czekać na jego zgodę.

Faktura split payment – jak ją wygenerować?

Jeśli sprzedajesz towary lub świadczysz usługi znajdujące w wykazie towarów i usług wrażliwych, masz obowiązek generować faktury split payment. Na takim dokumencie powinna znaleźć się adnotacja „mechanizm podzielonej płatności”.

abcFaktury pozwala na generowanie faktur split payment. Podczas wystawiania faktury w polu sposób roliczenia należy wybrać: Split payment (płatność podzielona).

Odpowiednia odnotacja pojawi się także na fakturze:

abcFaktury to program do faktur przyjazny przedsiębiorcom. Oprogramowanie jest darmowe dla użytkowników, którzy wystawiają do 10 dokumentów handlowych w każdym miesiącu i umożliwia obsługę split payment.

Jeśli właśnie zastanawiasz się, jaki program do faktur wybrać, postaw na rozwiązanie, które zapewni Tobie dostęp do takich narzędzi jak:

  • obsługa split payment
  • obsługa Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF)
  • obsługa plików JPK.

Wpis ma charakter informacyjny. Po poradę prawną lub księgową udaj się do swojego prawnika/ biura rachunkowego.

Udostępnij